Maïté Duval
Beeldende kunstenaar : beeldhouwwerken en tekeningen
Artiste plasticienne : sculptures et dessins
website: www.maiteduval.nl

 

 
 


Bij mijn aankomst in Nederland in 1968 was ik zeer verrast door het dynamische klimaat van de markt voor kunst. De Staat, de provincies, de gemeentebesturen, allen stimuleerden zij de kunst door de aanschaf van kunstwerken. Daardoor heb ik altijd van mijn werk kunnen leven. Allereerst door bestellingen voor gebouwen van dorpen, steden of provincies, een enkele keer eveneens voor particuliere ondernemingen, en vervolgens door talrijke persoonlijke tentoonstellingen. Alle schilderijen en beeldhouwwerken die zichtbaar zijn in openbare plaatsen hebben een groot publiek voor kunst gevoelig gemaakt en stimuleerden daarmee de particuliere verkoop. Voor de bij het publiek minder fortuinlijke artiesten was er de BKR, een geweldige regeling om te kunnen blijven creëren zonder een ander beroep uit te hoeven oefenen. Het was bovenal de erkenning van een beroep los van enig commercieel succes, volkomen uniek in Europa. Ik wil ook de artotheken noemen, ook op dit gebied was Nederland voorloper. Kortom, al deze steun, al die dynamiek die niet in Frankrijk bestond heeft me niet alleen heeft verrast maar het mogelijk gemaakt om mijn beroep uit te oefenen en dat is een van de talrijke redenen waarom ik verliefd ben geworden op Nederland en de Nederlanders.

A mon arrivée aux Pays Bas en 1968, je fus très surprise par le climat dynamique du marché de l’art dans ce pays. L’Etat, les provinces, les municipalités, stimulaient en subventionnant les commandes d’œuvres d’art. Grâce à cela j’ai toujours pu vivre de mon travail. Tout d’abord en exécutant des commandes pour des édifices de villages, de villes ou de provinces, quelques fois aussi pour des entreprises privées, ensuite en faisant de nombreuses expositions personnelles. Toutes les peintures, sculptures, visibles dans des endroits publiques sensibilisaient à l’art un nombre de plus en plus important de personnes et stimulaient les ventes privées. Pour les artistes moins chanceux auprès du public il y avait le BKR, un formidable arrangement pour pouvoir continuer à créer sans avoir à exercer un autre métier. C’était aussi et surtout la reconnaissance d’une profession en dehors de tout succès commercial, chose tout à fait unique en Europe. Je veux aussi nommer les artothèques, là aussi les Pays Bas en furent les pionniers. Enfin, tout ce soutient, tout ce dynamisme qui n’existait pas en France m’a non seulement surprise mais permis d’exercer mon métier et c’est une parmi de nombreuses raisons pour laquelle je suis tombée amoureuse de la Hollande et des hollandais.